I samband med utställningen Ny Konst. Charlotte Mannheimer och modernismens intåg i Göteborg anordnar Göteborgs konstmuseum ett symposium som särskilt fokuserar på Charlotte Mannheimers judiska bakgrund och lyfter in den i en större kontext med andra judiska mecenater och konstsamlare. Charlotte Mannheimer hade stor betydelse för den moderna konstens etablering i Göteborg under 1910- och 20-talen. Mannheimer och hennes familj och kan likt familjen Fürstenberg, Thiel och Hirsprung räknas in i den krets av judiska familjer i Norden som runt sekelskiftet 1900 var delaktiga i att skapa betydelsefulla konstsamlingar och utgjorde ett starkt stöd för de unga konstnärerna. I symposiet deltar forskare som bidrar med olika perspektiv på samlargärningar i det här sammanhanget. Med stöd av Clara Lachmanns Stiftelse.
Program
13.00-13.10 Patrik Steorn, museichef hälsar välkommen
13.10-13.30 Curator Eva Nygårds presenterar utställningen
13.30-14.15 Jan Christensen, Donationskulturen i Göteborg och judiska kulturmecenater
14.15-14.45 Rast med fika
14.45-15.30 Alexandra Herlitz, Tzedakah, Hekdesh & Bildung - mecenatskap och kulturfrämjande i Göteborg under judiska förtecken
15.30-16.15 Charlotta Nordström, Judiska konstsamlare och den nya samtidskonsten: Konstsamlarpraktiker och nätverk i Norden ca 1870–193016.
15-16.30 Patrik Steorn och Eva Nygårds avslutar dagen
Medverkande:
Jan Christensen är docent i historia vid Göteborgs universitet. Hans forskning har kretsat kring olika teman i 1800-talets politiska historia i Sverige. Christensen är verksam vid Institutionen för historiska studier och medverkar i publikationen ”Plats i staden: Göteborgs judiska artonhundratal”.
Charlotta Nordström, doktor i konstvetenskap, är forskare och universitetslärare, just nu verksam vid Stockholms universitet och knuten till Den Hirschsprungske Samling i Köpenhamn. Hon disputerade 2015 med avhandlingen Up the Stylish Staircase: Situating the Fürstenberg Gallery and Art Collection in a Late Nineteenth-Century Swedish Art World om det Fürstenbergska galleriet i Göteborg och dess betydelse för det sena 1800-talets svenska konstscen, analyserat ur ett sociologiskt perspektiv, men med fokus på det visuella.
Alexandra Herlitz är universitetslektor i Konst- och bildvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper på Göteborgs universitet och driver sedan 2020 Konsthistoriepodden. Hon disputerade 2013 på en doktorsavhandling om konstnärskolonin i Grez-sur-Loing och har sedan dess forskat om 1800-talets konsthistoria i Göteborg, främst om det judiska mecenatparet Pontus och Göthilda Fürstenberg. Herlitz är hösten 2024 aktuell som tävlande konstexpert i Kulturfrågan Kontrapunkt på SVT. Hon medverkar i forskningsprojektet “Nordisk kunst - jødisk hjerte” vid Den Hirschsprungske samling i Köpenhamn.
Plats: Auditoriet
Entré: Seminariet ingår i entrébiljetten. Dagsbiljett 70 kr. Museikort 120/140 kr. Fri entré för studenter (uppvisande studentlegitimation) och ungdom under 20 år. Begränsat antal platser.
Bild: Isaac Grünewald, Frukosten (detalj), före 1925, Göteborgs konstmuseum.
Foto: Hossein Sehatlou.
Comments